مقالات مرتبط با تحصیل در ترکیه

لیست مقالات

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه
احمدرضا صالحی
11 بهمن 1399
0 نظر

تحصیل در کشور ترکیه نه تنها در فکر جوانان کشورهای همسایه ترکیه وجود دارد بلکه تقاضا از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز دیده می شود. وقتی به این حجم از درخواست ها نگاهی اجمالی داشته باشیم با سوالاتی مواجه می شویم که جواب آنها دقیقا بیانگر این موضوع است که چرا تحصیل در کشور ترکیه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

  • آیا ترکیه محلی مناسب برای تحصیل است؟
  • شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟
  • پیش نیازهای این کشور چیست؟

سوالاتی از این قبیل زیاد هستند که سعی داریم در "یاردیم" به بررسی آن بپردازیم.

تحصیل در ترکیه

ما در گذشته طی یک مقاله مهاجرت تحصیلی به ترکیه را از مقطع دبستان تا آخرین مقاطع تحصیلی مورد بررسی قرار دادیم که یک فرد خارجی به چه پیش نیازها و چه مدارکی می تواند در این کشور تحصیل کند.

در این مقاله قصد داریم بصورت خاص مقطع دانشگاهی را بررسی کنیم. اگر مقالات قبلی ما را مطالعه کرده باشید تاکنون دریافته اید که مقطع دانشگاهی موضوعی بسیار مهم و آینده ساز می باشد و نقش بسیار مهمی در زندگی هر فرد دارد. بنابراین  اگر می خواهید یک ثبت نام  موفق در دانشگاه داشته باشید همه نکات را رعایت کنید.

روند پذیرش در دانشگاه های ترکیه به شرح زیر است:

  1. دریافت فرم پذیرش و تکمیل آن
  2. ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مرتبط
  3. رزومه با آخرین تغییرات و بروز
  4. ارائه مدارک زبان مورد نیاز آن دانشگاه
  5. پروپوزال
  6. ریزنمرات  آزمون ها
  7. تاییده اساتید و سایر مدارک مرتبط

اگر تحصیل را به زبان ترکی استانبولی انجام دهید هزینه های کمتری را متقبل خواهید شد، همینطور تحصیل در این مقاطع در بعضی رشته ها شامل بورسیه تحصیلی نیز می شود که حتما در آینده مفصل تر به آن خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در ترکیه

اگر بخواهیم میانگین هزینه های تحصیل یک دانشجو را به تفکیک دانشگاه دولتی و خصوصی و همینطور زبان تدریس بیان کنیم به صورت زیر خواهد بود:

  • دانشگاه های دولتی: سالیانه 200 تا 900 دلار
  • دانشگاه های خصوصی: بیش از 20 هزار دلار
  • دانشگاه های دولتی (تدریس به زبان ترکی استانبولی): سالیانه 240 تا 750 دلار
  • دانشگاه های دولتی (تدریس به زبان انگلیسی): سالیانه 600 تا 1500 دلار

البته شما به عنوان یک دانشجوی خارجی هزینه ای معادل با 400 تا 500 دلار برای مسکن نیز در نظر بگیرید و همینطور هزینه خرید کتب و جزوات درسی مبلغی در حدود  تا 150 دلار می شود.

چند دانشگاه ترکیه که در رنکینگ دارای رنک بالایی می باشند

Koc University (448)

Bilkent University (456)

Sabanci University (501)

Middle East Technical University (551)

Bogazici University (571)

Istanbul Technical University (651)

برترین دانشگاه های ترکیه

مراحل اخذ ویزای تحصیلی به کشور ترکیه

  1. فرم درخواست ویزا(مهم ترین بخش)
  2. عکس (با مشخصات عکس پاسپورتی)
  3. مدارک شناسایی بهمراه پاسپورت
  4. بیمه نامه
  5. بلیط هواپیما
  6. تاییده پذیرش
  7. قبوض پرداختی
  8. آخرین مدرک تحصیلی
  9. گواهی تمکن مالی
  10. آدرس محل سکونت در ترکیه

توجه کنید نیمی از مراحل را می توانید در کشور خود و از طریق سفارت کشوره ترکیه در محل زندگی خود انجام داده و باقی کارها را در کشور ترکیه انجام دهید. پروسه کاری شما در کشور خودتان نهایتا 15 روز زمان می برد و مابقی در ترکیه نیز آنقدر زمان بر نیست. تحصیل در کشور ترکیه به دلیل باز بودن بازار کار می تواند به خودی خود بهترین انتخاب باشد چرا که با نرخ بیکاری که این کشور دارد و وجود شرکت ها و منابع کاری، شما می توانید در ادامه نیز بصورت کاری در این کشور اقامتی مطمئن و تضمین شده را برای خود رقم بزنید.

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه مزایای زیادی دارد که به ذکر مهمترین آنها می پردازیم.

سیستم آموزش بین المللی

سیستم آموزشی مطابق با استانداردهای امریکا و کانادا می باشد و دانشجویان علاوه بر اینکه با این سیستم در دوران تحصیل خود در حال اخذ مدرک هستند، می توانند با شرکت در آزمون های  SAT و GRE  برای کشورهای امریکا و کانادا نیز اقدا کنند.

عدم نیاز به ویزا

اکثر افراد برای ورود به کشور ترکیه نیازی به ویزا ندارند که این امر می تواند در روند انجام امور ثبت نام و یا ورود و خروج خانواده های محصلین یک نکته مثبت باشد.

بورسیه های تحصیلی متنوع

معاهده بولونیا، معاهده ای است که بین 56 کشور اروپایی وجود دارد و بر اساس آن دانشجویان دارای امتیازاتی در تحصیل و اخذ بورسیه در کشورهای دیگر می باشند که ترکیه جز آن می باشد. بورسیه اراسموس که امکان 2 ترم تحصیل در کشورهای دیگر و بورسیه های رییس جمهوری نیز از دو بورسیه دیگر در این کشور است.

هزینه ای مناسب زندگی در ترکیه

تحصیل و زندگی در یک کشور هم سطح اروپا با هزینه های مناسبتر میتواند یکی از اصلی ترین دلایل برای انتخاب ترکیه باشد.

هزینه تحصیل در ترکیه

مراحل تحصیل در دانشگاه های ترکیه

پس از آنکه با اطلاعات اولیه برای تحصیل در ترکیه در مقاطع دانشگاهی آشنا شدید نوبت به معرفی گام های اصلی آن می رسد.

گام اول: انتخاب دانشگاه

گام اصلی و کلیدی، انتخاب دانشگاه می باشد که مهمترین قسمت تحصیل شما در کشور ترکیه است بنابراین سعی کنید متناسب با رشته خود بهترین انتخاب را انجام دهید. ما لیستی از دانشگاهای استانبول را برای شما آمده کرده ایم که تک تک آنها را در مقالات جداگانه معرفی می کنیم و امیدواریم اطلاعات اطلاعات برای شما مفید باشند.

دانشگاه های دولتی استانبول دانشگاه های خصوصی استانبول
دانشگاه بغازیچی دانشگاه بیکنت استانبول
دانشگاه گالاتاسرای دانشگاه کوچ استانبول
دانشگاه مدنیت استانبول دانشگاه بیلگی استانبول
دانشگاه استانبول تکنیک دانشگاه آیدین استانبول
دانشگاه استانبول دانشگاه یدی تپه استانبول
دانشگاه مارمارا استانبول دانشگاه کولتور استانبول
دانشگاه جراح پاشا استانبول دانشگاه باهچه شهیر استانبول
دانشگاه یلدیز تکنیک استانبول دانشگاه گلیشیم استانبول
دانشگاه هنرهای زیبایی معمار سینان دانشگاه اسکودار استانبول
دانشگاه ساغلیک بیلیملری استانبول دانشگاه اکان استانبول
دانشگاه ترک - آلمان استانبول دانشگاه سابانجی استانبول
دانشگاه بین المللی علوم، اسلام و تکنولوژی استانبول  
دانشگاه ترکیه - ژاپن استانبول  

توجه کنید که در لیست فوق بعضی از دانشگاها شرایط ورود به زبان انگلیسی را دارند و این بدان معناست که شما باید مدارک مربوط به زبان را داشته باشید در غیر این صورت اکثر دانشگاها به زبان ترکی استانبولی تدریس می کنند. انتخاب بر اساس دولتی  یا خصوصی بودن و هزینه ها یک مسئله و رتبه دانشگاه نیز مسئله ای دیگر است پس همه جوانب را در نظر بگیرید.

بعضی از رشته ها در ترکیه بیش از بقیه پرطرفدار هستند. رشته های مثل معماری، امور مالی، مدیریت مالی، مهندسی و روابط بین الملل که ظرفیت ها سریع تکمیل می شوند.

بورسیه تحصیلی در ترکیه

گام دوم: تکمیل مدارک

بطور کلی هرآنچه که برای ثبت نام در مقاطع مختلف نیاز است را تشریح کردیم ولی تفاوت در درخواست مدارک موردنیاز در دانشگاها دیده می شود که می بایست آن را با دقت مطالعه فرمایید.

گام سوم: ارسال درخواست و پیگیری

مدارک را در بیشتر دانشگاها می توانید بصورت اینترنتی ارسال و پیگیری های لازمه را انجام دهید. اگر دانشگاه مورد نظر شما آزمون و یا مصاحبه ای پیش از ثبت نام داشت با برنامه ریزی سعی کنید در زمان مناسب در محل حاضر شوید. پرداخت ها و امور اداری را نیز می توانید از بخش مربوطه در سفارت کشور ترکیه در کشور خود نیز انجام دهید.

پذیرش با شرط معدل

در ترکیه نیز همانند سایر کشورها از طریق شرط معدل می توان بدون آزمون ورودی وارد دانشگاه شد برای استفاده از این قانون شما باید معدل دیپلم بالای 18 برای رشته های پزشکی و بالای 15 برای رشته ای غیرپزشکی را داشته باشید.

آزمون های ورودی ترکیه

یک رقابت تنگاتنگ برای ورود به دانشگاهای دولتی ترکیه می باشد که سطح علمی بالا و هزینه های کمتری را شامل می شوند. این آزمون ها به زبان ترکی و انگلیسی برگزار می شوند. چنانچه قصد دارید در آزمون به زبان انگلیسی شرکت کنید ارائه مدارک تاقل و یا آیلتس ضروری است.

آزمون یوس (YOS)

اگر کمی در مورد تحصیل در کشور ترکیه مطالعه کرده باشید حتما به کلمه یوس برخورد کرده اید. آزمونی سرشناس در ترکیه که همه ساله دانشگاهای دولتی و موسسات خصوصی برای متقاضیان برگزار می کنند. حداقل نمره در این آزمون باید 45 باشد و شامل 45 تست هوش، 30 سوال ریاضی و 5 سوال هندسه می باشد که جمعا 80 سوال می شود.

آزمون ست (SAT)

آزمونی که علاوه بر کشور ترکیه، در کشورهای دیگر نیز برگذار می شود ست است. در این آزمون سوالات بصورت تستی، تشریحی و انشا مطرح می شود و شامل ریاضی، زبان و ... می باشد. در این آزمون باید حداقل نمره 1100 و نمره 650 ریاضی را کسب کنید.

آزمون های بین المللی ترکیه

در حین تحصیل در این کشور شما می توانید در آزمون های بین المللی شرکت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. نحوه اطلاع از این آزمون ها را از دانشکده و اساتید خود پیگیری کنید.  تافل و آیلتس نمونه ای از این آزمون ها می باشند.

خوابگاه در ترکیه

اگر موفق به ورود در دانشگاه های دولتی ترکیه شوید طبیعتا می توانید از خوابگاه  دانشگاه نیز استفاده کنید. این خوابگاه ها اغلب هزینه ای را دریافت نمی کنند و اگر هم دریافتی داشته باشند بسیار ناچیز است. اتاق هایی با ظرفیت های متفاوت که نهایتا به چهار نفر اختصاص داده می شود. این خوابگاها کامل و درای آشپزخانه، حمام، میز تحریر و .. بوده و در بعضی دانشگاها آپارتمان هایی برای دانشجویان به عنوان خوابگاه در نظر گرفته شده است. اگر خوابگاه دانشگاه شامل حال شما نشد اصلا نگران نباشید چرا که شما می توانید از خوابگاه های دولتی شهر خود استفاده کنید که بسیار ارزان قیمت و مناسب هستند. متقاضیان این گونه خوابگاه ها باید درخواست خود را در وبسایت سازمان خوابگاه های ترکیه KYK  ثبت کرده و پیگیری های لازم را به عمل آورند. در نقطه مقابل خوابگاه های خصوصی هستند که می توان گفت با هزینه های بیشتر پذیرای دانشجویان این کشور هستند. این گونه خوابگاه ها می توانند گزینه آخر برای انتخاب باشند. اصولا مبالغ دریافتی این خوابگاها بر حسب دلار می باشد. دانشجویانی نیز وجود دارند که تمایلی به زندگی در خوابگاها ندارند و ترجیح می دهند اجاره خانه در ترکیه به تحصیل خود ادامه دهند. در این صورت جهت کاهش هزینه ها می توانید یک خانه را با چند نفر از دوستان خود اجاره نمایید.

خوابگاه های دانشجویی در ترکیه

کارت دانشجویی در ترکیه

کشور ترکیه که  مجموعا 183 دانشگاه دولتی و خصوصی دارد، همواره به دنبال این بوده است که رتبه دانشگاهای خود را در رنک جهانی به بالاترین حد ممکن ارتقا دهد و همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف بکار گرفته است. دانشگاها با ارائه بهترین خدمات از یک طرف و حمایت جامعه از دانشجویان، همگی شرایط خوبی را برای تحصیل در این کشور فراهم کرده اند (در کشور ترکیه سالانه بیش از 4500 نفر ورودی دانشجو وجود دارد).

در اولین گام شما با دریافت کارت دانشجویی از بسیاری از خدمات دانشگاهی مانند کتابخانه، اماکن ورزشی، آزمایشگاهی، خوابگاهی و ... بهره مند شده و بسیاری از فعالیت های درون شهری را می توانید از طریق این کارت انجام دهید.

بورسیه تحصیلی ترکیه

تسهیلات عمومی

شما به عنوان یک دانشجو در این کشور می توانید در هر شهری که هستید  از یکسری مزایا بهرمند شوید برای مثال می توانید از سیستم حمل و نقل شهری تا 50% تخفیف بهره مند شوید. شما با ارائه کارت دانشجویی می توانید کارت آبی رنگ حمل و نقل درون شهری که بسیار معروف است را دریافت و با هزینه ای کمتری در شهر تردد نمایید. این کارت برای شهرهای بزرگ مثل استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و ... که هزینه های حمل و نقل ممکن است چشمگیر باشد بسیار مفید است. همچنین با کارت دانشجویی از بیمه درمانی دانشجویی، بازدید از مراکز تفریحی و تاریخ و ... با تخفییفات ویژه بهره مند شوید.

خدمات مالی برای دانشجویان

با ارائه کارت دانشجویی شما می توانید اقدام به افتتاح حساب برای خود در بانک مورد نظر کنید (کشوره ترکیه برای افتتاح حساب برای بعضی از کشورها قوانین خاصی را دارد که در هر بانک متفاوت است که می توانید با ارائه کارت دانشجویی و مدارک مورد نیاز بانک برای افتتاح حساب اقدام نمایید).

رویدادهای دانشجویی

در حین تحصیل جشن ها و مناسبت های مختلفی در دانشگاه و یا سطح شهر برگزار می شوند که همیشه قشر دانشجو در اولویت بوده و شما می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر قصدادامه تحصیل و یا کار در این کشور را دارید آزمون تومر نیز مدرک معتبری است و حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این آزمون در دو سطح دیپلما و سرتیفیکا برگزار می شود و دارای اعتبار بر اساس تاریخ مشخص است.

در این مقاله کلیات تحصیل در دانشگاه های ترکیه را بررسی کردیم و با شرایط و نحوه درخواست و آزمون ها آشنا شدید. در کل یک زندگی دانشجویی در ترکیه سخت نیست و با مقایسه با کشورهای دیگر باتوجه به این سطح آموزش می تواند یک انتخاب خوب باشد. در یاردیم مقاله ای با عنوان مزایای تحصیل در ترکیه را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم که به شکل دقیق تری یک زندگی دانشجویی را در این کشور نشان می دهد .

در پایان نگاهی به مهمترین رشته های غیر پزشکی در کشور ترکیه خواهیم داشت که عبارتند از:

  • خلبانی
  • هوافضا
  • هنر
  • معماری
  • مهندسی کامپیوتر
  •  حقوق
  •  گردشگری
  • طراحی مد
  • تغذیه

0 نظر ثبت شده

ثبت نظر برای این مقاله

نام خود را وارد کنید
یک ایمیل معتبر وارد کنید
متن نظر خود را تایپ کنید