تخفیفات جمعه سیاه (بلک فرایدی) در ترکیه

تخفیفات جمعه سیاه (بلک فرایدی) در ترکیه
احمدرضا صالحی
28 آبان 1402
0 نظر

جمعه سیاه یا "Black Friday" یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری در تقویم خرید جهانی است که به عنوان یک روز تعطیل رسمی تجاری در ایالات متحده و کانادا شناخته می‌شود. این روز به عنوان آغاز فصل خرید پیش از کریسمس شناخته می‌شود و بسیاری از فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان از این فرصت برای ارائه تخفیف‌های ویژه و محصولات با قیمت مناسب استفاده می‌کنند. امروزه بلک فرایدی را در همه دنیا برگزار می‌کنند و مختص قاره اروپا و یا امریکا نیست و گاها در کشورهای آسیایی با قدرت بیشتری نیز مشاهده می‌شود.

اصولاً جمعه سیاه (بلک فرایدی) همراه با تخفیف‌های بسیار بزرگ بر روی محصولات متنوع از جمله الکترونیک، لباس، کفش، آرایشی و بهداشتی، وسایل خانگی، اسباب بازی و محصولات ورزشی است. این تخفیفات بدون شک یکی از جذاب‌ترین عوامل برای مشتریان و مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود و معمولاً باعث افزایش فروش و درآمد فروشندگان می‌شود.

تاریخچه جمعه سیاه به اوایل دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد و از آن زمان به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین روزهای خرید در طول سال شناخته می‌شود. نام "جمعه سیاه" احتمالاً از ترافیک بسیار زیادی که در این روز برای خرید و بازار مصرف ایجاد می‌شود نشأت گرفته است، که موجب تولید درآمد فوق‌العاده برای خرده‌فروشان و فروشگاه‌ها می‌شود.

تفاوت جمعه سیاه در امریکا و اروپا

تا به امروز، جمعه سیاه به عنوان یک فرصت عالی برای خرید ارزان و بدست آوردن تخفیف‌های ویژه مطرح شده است و مصرف‌کنندگان از این فرصت برای خرید محصولات خواسته شده خود با قیمت مناسب استفاده می‌کنند. به طور مثال، بسیاری از افراد از جمعه سیاه برای خرید هدایای کریسمس، لوازم آشپزخانه، لوازم الکترونیکی و دیگر کالاهای مختلف استفاده می‌کنند.

به طور کلی، تخفیفات و فروش‌های جمعه سیاه یکی از مهمترین رویدادهای تجاری به شمار آمده و هر ساله مبلغ زیادی از پول توسط مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات دارای تخفیف از سراسر جهان هزینه می‌شود. این رویداد نقش مهمی در تحریک اقتصاد و ترویج خرید و صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان ایفا می‌کند و برای فروشندگان، یک فرصت بسیار مناسب برای افزایش فروش و ارتقا درآمدشان محسوب می‌شود.

جمعه سیاه یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری در دنیا است که در آمریکا و اروپا به طور گسترده جشن گرفته می‌شود، ولی نحوه برگزاری و تفاوت‌ها بین این دو منطقه و نحوه جشن گرفتن این رویدادهای تجاری در هر منطقه تفاوت زیادی دارد. در ادامه به تفاوت‌های مهم بین جمعه سیاه در آمریکا و اروپا می‌پردازیم.

تاریخچه بلک فرایدی

جمعه سیاه بصورت رسمی در آمریکا به عنوان روز تخفیفات بزرگ و روزی برای آغاز خریدهای کریسمس شناخته می‌شود. این روز معمولاً روز پس از تقویم آمریکایی جشن گرفته می‌شود، که در آن فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان تخفیفاتی بزرگ بر روی محصولات مختلف ارائه می‌دهند. در حالی که در اروپا نیز جمعه سیاه به شدت در حال رشد است، اما آغاز این رویداد تجاری در اروپا به تأخیر افتاده و چندین سال طول کشید تا به اندازه دیگر مناطق دنیا جایگاه خود را پیدا کند.

روند خرید

در آمریکا، در جمعه سیاه(بلک فرایدی) به شدت آمار خرید و فروش‌ها افزایش می‌یابد بطوریکه ترافیک فروشگاه‌ها و تعداد مشتریان با قبل از آن قابل مقایسه نیست. به همین دلیل جمعه سیاه (بلک فرایدی) شلوغ و پررونق است. بسیاری از مردم بصورت شبانه‌روزی از تخفیف‌ها و خرید ارزان قیمت‌تر محصولات استفاده می‌کنند. از طرفی، در اروپا جمعه سیاه در برخی کشورها مانند انگلستان و آلمان جشن گرفته می‌شود، اما در مقابل در برخی مناطق دیگر، مثل فرانسه، این رویداد تجاری کمتر شناخته شده است.

تخفیفات و تبلیغات

یکی از تفاوت‌های اصلی بین جمعه سیاه در آمریکا و اروپا تعداد و میزان تخفیف‌های ارائه شده است. در آمریکا، خرده‌فروشان و فروشگاه‌ها با هدف جذب مشتریان بیشتر و حضور قوی‌تر در بازار، تخفیفات بسیار بزرگی بر روی محصولات خود ارائه می‌دهند، و بعضاً می‌توان باور کرد که تخفیفات همه جانبه تا ۵۰ درصد یا بیشتر هم در نظر گرفته می‌شود. اما در اروپا، معمولاً تخفیفات کمتر و متوسط‌تری ارائه می‌شود و ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد.

نوع محصولات

در آمریکا، تخفیفات جمعه سیاه بیشتر در زمینه الکترونیک و لوازم خانگی قابل مشاهده است. مثلاً تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های موبایل و دیگر محصولات الکترونیکی به قیمت‌های فوق‌العاده ارائه می‌شوند. اما در اروپا، تخفیفات معمولاً روی محصولاتی مانند لباس، کفش و محصولات بهداشتی ارائه می‌شود.

اصولاً می‌توان گفت که جمعه سیاه در آمریکا و اروپا به وسیله تخفیفات بسیار زیاد و روند خرید، تبلیغات و نوع محصولات مختلف، اختلافات مهمی دارند. به هر حال، این رویداد تجاری در هر دو منطقه به عنوان یک رویداد مهم در تقویم خرید‌ها شناخته می‌شود و تأثیر بسیار زیادی بر روی اقتصاد و تقاضای مصرف‌کنندگان دارد.

جمعه سیاه (بلک فرایدی) در ترکیه

جمعه سیاه یا "Black Friday" یک رویداد تجاری است که هر ساله در آخرین پنج‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. این رویداد از ایالات متحده آمریکا شروع شده است و به تدریج در سرتاسر جهان (از جمله کشور ترکیه) شناخته شده شده است. در این روز، فروشگاه‌ها و آنلاین فروشگاه‌ها تخفیفات بزرگی بر روی محصولاتشان ارائه می‌دهند تا مشتریان را به خرید و سرمایه‌گذاری ترغیب کنند.

مهمترین ویژگی جمعه سیاه(بلک فرایدی) این است که تخفیفات ویژه‌ای ارائه می‌شود که ممکن است به سود بالایی برای مصرف کنندگان منجر شود. این رویداد تجاری معمولاً با زحمت و شلوغی همراه است و بسیاری از مشتریان به دنبال خرید محصولات با تخفیف ویژه هستند.

در کشور ترکیه نیز، جمعه سیاه به تدریج مورد توجه قرار گرفته است و فروشندگان و مصرف‌کنندگان این رویداد را به عنوان فرصت مناسبی برای خرید و فروش محصولات می‌شناسند. به طور کلی، جمعه سیاه اکنون به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تجاری سال شناخته می‌شود، حتی در کشورهایی مانند ترکیه.

مهمترین کشورها در جمعه سیاه شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا، استرالیا و چین هستند. این کشورها به عنوان بزرگترین بازارها برای خرید و تخفیفات در جمعه سیاه شناخته می‌شوند و هر ساله مقدار بسیار زیادی از مصرف‌کنندگان در این کشورها خرید می‌کنند. همچنین، دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی نیز در حال روند رو به رشدی برای جمعه سیاه هستند و نقش مهمی در این رویداد تجاری دارند.

0 نظر ثبت شده

ثبت نظر برای این مقاله

نام خود را وارد کنید
یک ایمیل معتبر وارد کنید
متن نظر خود را تایپ کنید



کد امنیتی