نوماراتاژ چیست؟
برای اخذ اقامت ترکیه، نیارمند تکمیل مدارکی هستید تا بتوانید ازطریق آن در زمان مصاحبه، به آفیسر اداره مهاجرت تحویل و اقامت توریستی را دریافت کنید. در زمان های مختلف اداره مهاجرت مدارکی را اضافه بر مدارک قبلی نیاز دارد را از طریق درگاه های اطلاعاتی اعلام می کند و این وظیفه شماست که همه مدارک را در زمان مقرر به اداره مهاجرت ترکیه تحویل دهید. بعضی از مدارک در صورتی که حتی شرکت خاصی برای شما تکمیل مدارک می کند را باید خود شخصا اقدام به اخذ آن کنید که در ادامه به جدید ترین مدرک مورد نیاز برای اخذ اقامت می پردازیم.
در صورتی که پس از ورود به کشور ترکیه تمایل به اخد اقامت توریستی این کشور را داشته باشید، توجه کنید که همه ساله اداره مهاجرت این کشور تغییراتی که در مصوبه های خود اعلام می کند را از طریق وب سایت خود اعلام می کند و کلیه شرکت های خصوصی نیز آنها را اطلاع رسانی می کنند. اما این تغییرات ممکن است برای همه نباشد که در توضیحات قوانین بصورت کامل بیان می گردد. در روزهای گذشته در زمان تحویل مدارک بخصوص در شهرهای بزگ همانند آنکارا و استانبول از فرد متقاضی درخواست نوماراتاژ را داشته اند که در ادامه به نحوه دریافت آن می پردازیم.
نوماراتاژ
نوماراتاژ در اصل همان تاییده پلاک و آدرس ثبت شده در شهرداری می باشد که برای اخذ آن باید قبل از حضور در شهرداری (Belediye) محل اقامت خود، مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
- قرارداد اجاره خانه که حتما باید نوتر شده باشد
- فتوکپی و اصل پاسپورت
- فتوکپی سند خانه (تاپو)
از آنجا که افراد زیادی با قردادهای فیک و جعلی اقدام به اخذ اقامت ترکیه نموده اند، دولت ترکیه برای ساماندهی مهاجرین این قانون را تصویب کرده است تا افرادی که بصورت غیرقانونی در ترکیه حضور دارند را شناسایی کند.
پس با این احتساب برای دریافت اقامت توریستی در کشور ترکیه باید مدارک زیر را برای اداره مهاجرت آماده کنید :
- قرارداد نوتر شده خانه
- بیمه نامه
- فتوکپی برگه های راندوو
- فتوکپی پاسپورت و صفحه مهر ورود به ترکیه
- ورگی نوماراسی (کد مالیاتی یا شماره مالیاتی)
- 4 قطعه عکس
- فیش های واریزی حق خاک
- نومارا تاژ
لازم به ذکر است که ارائه نوماراتاژ از سال 2022 برای همه افراد اجباری بوده و فعلا بنا به درخواست آفیسر اداره مهاجرت برای افراد خاصی درخواست می شود.
برای افرادی که قصد تمدید اقامت خود را دارند نیز باید گفت که در اکثر مواقع تاکنون چنین درخواستی نشده است و ارائه برگه نفوس کفایت می کند اما با این حال پیشنهاد می شود که هنگام تمدید اقامت خود، برگه نوماراتاژ را نیز ارائه دهید. همچنین در زمان مراجعه به اداره نفوس در ترکیه در دست داشتن یکی از قبوض آب، برق ،گاز و یا اینترنت به نام خود الزامی است.
در صورتیکه بیش از یک نفر در یک خانه حضور داشته باشد بهتر است که قراردادی که تهیه شده است به تعداد اعضای داخل قرارداد نوتر شود و به این نکته توجه کنید که حضور همه افراد در شهرداری برای دریافت نوماراتاز الزامی بوده و می بایست به تعداد اعضا، برگه نوماراتاژ دریافت کنید.
پیش از این در مورد نحوه گرفتن اقامت توریستی توضیحات کاملی را ارائه داده ایم، ولی اگر بخواهیم به اختصار برای شما دراین مقاله بیان کنیم، با ورود به ترکیه پس از اجاره خانه درترکیه و نوتر قراداد با خرید بیمه سلامت می توانید درخواست اقامت توریستی را دهید که به آن راندوو گفته می شود و مراحل را یکی یکی پشت سربگذارید. دریافت راندوو از طریق وبسایت اداره مهاجرت به آدرس https:goc.gov.tr امکان پذیر است.
در پایان باید بیان داشت که با اجاره خانه در ترکیه می توانید یک اقامت کوتاه مدت را برای خود و خانواده خود داشته باشید ولی چنانچه در نظر داشته باشید این اقامت را کمی محکتر و قابل اطمینان تر کنید می توانید با خرید خانه در ترکیه حتی با مبالغ کمتر از شهروندی یک اقامت قابل تمدید تضمینی تر را داشته باشید زیرا هر ساله قوانین مهاجرتی ترکیه تغییر می کند.
هزینه دریافت نوماراتاژ در سال 2021 حدود 45 لیر بود که در مقالات بعدی به هزینه های اقامت در سال 2022 خواهیم پرداخت.